Høringssvar vedr. udkast til Trafiksikkerhedsplan 2024
Liste T har med interesse læst udkastet til Trafiksikkerhedsplan 2024. Vi hilser planen velkommen, fordi det er 8 år siden, den seneste plan fra 2016 blev vedtaget. Der er sket en del siden – men på nogle områder er der sket meget lidt.
Vi er enige i ordene i indledningen om, at ”én ulykke er én for mange”. Men udover reduktion af ulykker, at det vigtigt også at fokusere på øget tryghed på stier og veje i kommunen, så børn og voksne kan færdes uden frygt for at komme til skade. Det er man også opmærksom på i indledningen, hvoraf det fremgår, ”at vi skal arbejde endnu mere med tryghed for skolebørn og bedre tiltag for lette trafikanter og for at nedsætte farten, både på boligvejene, men også på udvalgte strækninger på det overordnede vejnet.” Det er vi meget enig i.
På denne baggrund har Liste T følgende bemærkninger.
Generelt – Manglende trafiksikkerhedsstrategi
Trafiksikkerhedsplan 2024 er overvejende baseret på analyse af trafikuheld. Det er imidlertid ikke nok at basere sig på uheldsstatistikken – der mangler en samlet strategi for trafiksikkerhed, som tager specielt hensyn til de lette trafikanter, der har størst risiko for alvorlige skader. Der bør tilvejebringes en tryghedsskabende strategi for et samlet sti-/rutenet af skoleveje og en plan for realisering af strategien.
Liste T anbefaler, at Trafiksikkerhedsplanen skal indeholde et sikkert stinet primært for skolebørn, så forældre trygt kan sende deres børn afsted på cykel til skole og institution. Kommunen skal således udpege og indrette de mest trygge cykelruter fra alle bydele. Dernæst skal der ske en opprioritering af projekter, der skaber tryghed og trafiksikkerhed på skole- og stiruter. Endelig ønsker Liste T, at Dragør Kommune i højere grad giver forældre og børn en konkret trafikal vejledning.
Der kan i øvrigt henvises til vedhæftede oplæg af 18.4.2024, ”Sikre cykelstier for børn i Dragør Kommune” med tilhørende kort over cykelruter, udarbejdet af Liste T’s Grønne Gruppe.
Ad. Status for trafiksikkerhed
Ved opgørelsen af trafikuheld over de seneste 10 år kan man læse, at det samlede antal var 64 uheld i de første 5 år og 81 i de følgende 5 år. Antallet af tilskadekomne var 15 i de første 5 år og 15 i de følgende 5 år. Det beskrives i teksten som, ”Set over de seneste 10 år er der sket et mindre fald i antallet af uheld med personskade og materielskade.” Dette udsagn bør reformuleres, så det svarer bedre til virkeligheden.
Det er desuden opgjort, at der er 0 dræbte i de seneste 5 år. Antallet af dræbte er ikke opgjort for de første 5 år. Men vi erindrer i hvert fald 1 tilfælde, hvor en lastbil i 2016 dræbte en person i forbindelse med lastbilens højresving i krydset Hartkornsvej/Englandsvej. Om der har været flere, ved vi ikke. For god ordens skyld bør antallet af dræbte opgøres for begge perioder.
Ad. Indsatser og mål
Liste T er enig i målet om ”ingen dræbte eller tilskadekomne i trafikken i kommunen”. Derfor er det vigtigt at se på, om de fire anbefalede indsatsområder vil være tilstrækkelige til at opfylde målet. Hertil kommer et mål om forbedret tryghed, hvor især de ikke-realiserede projekter fra 2016-planen har fokus på dette emne. Det bør vurderes, om de alle fortsat er relevante. I det omfang de fortsat er relevante, bør de indarbejdes i prioriteret rækkefølge i den nye trafiksikkerhedsplan.
Ad. Lette trafikanter
Liste T er enig i, at det skal være attraktivt at gå eller vælge cyklen. Det gælder ikke mindst for vores skolebørn, men også pendlere – både unge og voksne – bør være i fokus.
Desværre er der ingen, af de foreslåede nye projekter, der sigter på at gøre det mere attraktivt for hverken børn, unge eller voksne at vælge cyklen. Der er et antal projekter, som sigter på at gøre uheldsbelastede strækninger mindre usikre. Det er sikkert meget godt. Men det lokker næppe nogen over på cyklen, at der etableres flere bump.
I den indledende tekst på side 14 nævnes ”etablering af små genveje i eksisterende stisystem, bedre formidling af sikre skoleveje og cykel/gangstier, samt ”nudging” til bedre trafikadfærd”. Der er ingen sådanne tiltag nævnt i projektlisten. Det bør der arbejdes med i den endelige udgave, så det ikke blot bliver et tomt udsagn.
Konkret vedr. Krudttårnsvej, der er skolevej for børn fra Strandparken, anbefaler Liste T en række tiltag. Der er netop malet et blåt cykelfelt fra lyskrydset ved Sdr. Tangvej, der leder cykler hen til det smalle vejforløb frem til det nye hævede felt ved Engvej. Det er ikke tryghedsskabende for cyklernes videre færd frem til Engvej. I øjeblikket er der skiltet med hhv. stopforbud og parkeringsforbud. Men skiltene håndhæves ikke og respekteres ikke. Det er ikke sjældent at se parkerede biler stå lige ud for skiltet med stopforbud! Liste T anbefaler, at der laves en analyse af, hvordan der skabes trygge cykelruter i begge retninger fra Engvej til krydset ved Sdr. Tangvej. Det vil være en forudsætning for, at forældre trygt kan sende deres børn ud på cykel på egen hånd til og fra Dragør Skole.
Analysen bør illustrere forskellige løsningsforslag. I vores oplæg ”Sikre cykelstier for børn i Dragør Kommune” har vi følgende anbefaling, men analysen vil måske lede frem til bedre løsninger.
Liste T anbefaler,
- at den kombinerede gang- og cykelsti langs Krudttårnsvej frem til Sdr. Tangvej videreføres helt frem til Engvej
- at det tydeligt markeres, at al cykeltrafik langs Krudttårnsvej bør foregå på cykelstien og ikke på vejbanen
- at der etableres signalregulering ved Engvej. Dermed vil det eksisterende Toronto-lys og fodgængerovergangen ved Vierdiget kunne nedlægges.
Herudover anbefaler Liste T, at de mange overkørsler fra boligområderne i Strandparken og Hvid- og Rødtjørnen markeres tydeligt i vejbelægningen, så både biler og cykler bliver opmærksomme og tager hensyn, hvor overkørsler krydser gang-/cykelstien på sydsiden af Krudttårnsvej. Det bør ikke primært være cykler, der skal standse op, men primært bilerne.
Endelig ønsker Liste T, at sigtbarheden ved udkørsler generelt forbedres. Kravet til sigtbarhed skærpes af, at der er flere og flere meget hurtigkørende cyklister, som selv opmærksomme bilister ikke har mulighed for at se og reagere på i tide. Det gælder f.eks. på Bachersmindevej ved udkørslerne fra Søndergården og Genbrugspladsen. Der har for nyligt været et alvorligt uheld netop ved udkørslen fra Søndergården.
Ad. Unge trafikanter
Der står i indledningen til afsnittet, at der er behov for at ”forbedre trafiksikkerheden for de unge”. Vi tænker, at fokus bør være på at forbedre de unges adfærd i trafikken gennem diverse tiltag med henblik på at øge trafiksikkerheden, både for de unge og for alle andre trafikanter. Desværre er der kun løse hensigtserklæringer om, hvad der bør gøres. Ingen konkrete tilsagn noget om hvad kommunen vil gøre.
Det bør konkretiseres i den endelige udgave af trafiksikkerhedsplanen, hvad Dragør Kommune reelt vil gøre.
Ad. Hastighed
Liste T er enig i, at det er vigtigt at holde fokus på hastigheden og gennemføre projekter, der sigter på at reducere hastigheden. Det er således lykkedes at sænke hastigheden markant på Englandsvej på strækningen fra milepælen til krydset med Møllegade, dels med politiets indsats, dels med en fartviser. I det lys er det nye projekt nr. 10 næppe relevant.
Liste T ønsker, at kommunen fokuserer på trafiksikkerhed i vores boligområder. Det fremgår af teksten side 15, at ”Dragør Kommune arbejder fortsat for indførelse af 40 km/t hastighedszoner i boligområder”. Det kan vi kun bakke op. Men vi er uenige i midlerne til at nå målet. Det fremgår af udkastet til trafiksikkerhedsplan, at grundejerforeningerne har initiativet, og at de skal betale omkostningerne jf. forudsætningerne, som er oplistet på kommunens hjemmeside.
Med de retningslinjer sker der meget lidt. I den forløbne periode er der etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger betalt af beboerne i ét område, nemlig i Grundejerforeningen Lundevang, der omfatter Hollændervænget, Skippervænget, Borgervænget og dele af Lundegaard Strandvej. Hvis kravet om betaling af grundejerforeningerne fastholdes, må det forudses, at der også i fremtiden kun i meget begrænset omfang vil blive etableret 40 km. zoner i vores boligområder. Hvis betalingskravet fastholdes, kan man altså ikke reelt sige, ”Dragør Kommune arbejder fortsat for indførelse af 40 km/t hastighedszoner i boligområder”.
Hastighedsdæmpning i vores boligområder var også i fokus i trafikplanen fra 2016, hvor projekt nr. 20 omhandler indførsel af 40 km. zoner i 5 specifikke boligområder. Det var budgetteret til at koste 1,3 – 3,9 mio. kr. i 2016. For 8 år siden, forventede man således ikke, at borgerne skulle betale. Liste T ønsker, at det atter skal være omkostningsfrit for borgerne, men at borgerne selvfølgelig skal inddrages i udformningen, hvis der etableres hastighedsdæmpende chikaner på deres boligveje.
Lavere hastighed bør være et hovedelement i fremme af trygheden for børn og bløde trafikanter, jf. de overordnede mål for trafiksikkerhedsplanen. For at fremme den grønne omstilling bør det afklares, hvorledes målet kan fremmes med tiltag, der samtidig sikrer flere træer i boligområderne, som det er sket i Grundejerforeningen Lundevang.
Generelt ønsker Liste T et paradigmeskift vedrørende hastigheden på vores veje, således som det også er på vej i både Tårnby og Københavns Kommuner, og som ny lovgivning forventes at understøtte. Nemlig at hele kommunen udlægges som 40 km. zone, med undtagelse af tydeligt skiltede strækninger på det overordnede vejnet med højere tilladt hastighed, som det f.eks. er tilladt på dele af Kirkevej og Englandsvej.
Til inspiration kan det nævnes, at det princip har været gældende i Malmø i 15 år uden protester fra borgerne. Så det er muligt.
Nye trafiksikkerheds projekter 2024
Liste T anbefaler, at listen opdateres, så det bliver klart hvilke projekter, der omfattes af 2024-planen, herunder projekter der videreføres fra 2016-planen. Projekterne opstilles i prioriteret rækkefølge.
Liste over projekter fra 2016-planen
Nr. 9 vedr. Mågevænget/Krudttårnsvej. Vi anbefaler, at den foreslåede krydsningshelle erstattes af en signalregulering, som det netop er etableret på Nordre Dragørvej.
Nr. 15 vedr. Fasanvænget: Liste T anbefaler, at der laves chikane i stedet for bump.
Nr. 17 vedr. Ndr. Dragørvej: Pudebump er etableret. Punktet kan derfor udgå.
Nr. 20 vedr. Fem afgrænsede boligområder: Liste T anbefaler, at der generelt etableres 40 km hastighedszone i hele kommunen, og at dette understøttes af chikaner, der etableres i samarbejde med borgerne, men finansieres af kommunen.
Venlig hilsen
Kristine Bak
Rønne Alle 29
2791 Dragør
Formand for Liste T